세미나 후기

Think Aloud!

자소월 2012. 3. 28. 00:30

사전적 의미 -- 말을 하면서 생각하다. 생각을 입밖에 내어 말하다. 엉겁결에 혼잣말을 하다.

ADHD에서도 충동적 행동을 조절하면서 문제해결능력을 소리내어 말하는 과정에서도 쓰이고,

또 영어교육에서 comprehension을 위한 Thinking 전략 중의 하나로도 쓰이는데

세미나 내용에서 조금 더 깊이 알게 될 것이다.

 

* Think Aloud?

- 다른 사람의 생각을 엿듣는 것, thinking process를 말로 표현하는 것이다.

 

* Think Aloud의 6가지 전략 Super Six(reading strategy)

Connect - predict/infer - question - monitor/clarify -  summarize / synthesize - evaluate

 

* Step

1. Start

by choosing an interestion short story to read to the students.

2. Decide

on a few general reading processes / strategies that you want to focus on modeling.

3. State

your purpose for reading and learning some strategies.

4. Introduce

the story to the students.

5. Begin

reaing the story and model thinking as you read.

6. Tell

the students what thoughts and images are going through your mind as you read every paragraph or two.

7. Write

down some of your thoughts on the board.

8. Model

fix-it strategies.

9. Provide

a small visual reminder of the strategy to look at while reading.

10. Have

students read a portion of a story with a partner.

11. Practice

practice. practice.

12. Offer

time for students to reflect on how this strategy has helped.

 

실제로 책을 읽으면서 써 먹을 수 있는 스킬을 아래와 같이 소개하며 이 내용을 아래의 형식으로 내용으로 말할 수 있도록 유도한다.

이 내용은 아래의 책에서 발췌함을 밝힌다.

 

 

Connect>

I think I already know ______________ because ______________________.

Predict>

I think I will learn ________________ because ___________________.

Question>

I see _________ and I wonder ____________. Why do  you think?

Monitor>

I didn't get the _________. So, I read on _________.

Infer>

I can tell that ___________ because ____________.

Summarize>

This is about _________. First ________________.

Synthesize>

I now think ____________ because _____________.

My 'Ahh' is _________________.

Evaluate>

I rate(평가한다) ____________ because _______________.

 

How to use 'Think Aloud'

: Modeling - Coached Practice - Reflection 

 

 

Think Aloud의 기법으로 하면 좋은 점은

선생님이나 부모의 모델을 보고 나면

comprehension test에 있어서 학생의 성적을 확실하게 올려준다.

스스로 맞는지 안 맞는지를 생각해보고

읽는 동안에 제대로 생각하고 있는지를 떠올려서

실제로 thinking process에 많은 도움이 된다는 결론이다.

 

참고 문헌,

Interactive Think Aloud Lessons - Lori Oczkus(2009)